1986 audi 80 1.8E flamingo

Show your Audi 80/90 B3
Post Reply
audib3
type 89 junior member
Posts: 75
Joined: 28-03-2013 22:25

1986 audi 80 1.8E flamingo

Post by audib3 » 02-07-2013 17:45

Goededag allen,

de zon begint weer te schijnen dus tijd om een wat aandacht aan de auto te besteden. De vorige eigenaar had eerlijk toegegeven dat het onderhoud nogal achterstallig was. Tevens heeft de auto een olielek. Er sijpelt olie langs de koppakking op dus die zal vervangen moeten worden.

ik ben nu nog in fase 1 ofwel het verzamelen van de onderdelen. Donderdag zal begonnen worden met de werkzaamheden aan de auto.

het is dus deze auto sommige zullen hem kennen van de meeting in Beesd.

Image

en hierbij wat ik tot nu toe heb verzameld

Image

de metertjes met asbak
Image

koppaking, kleppendekselpakking, uitlaapakking en inlaatspruitstukpakking
Image

klepseals, krukaskeringen en nog meer rubber :)
Image

luchtfilter met een andere inlaatspruitstukpakking, snelheidsmeters, bougies, oliefilter rotor en verdelerkap
Image

distributieset en waterpomp
Image

mid onder de 4 injector-afdichtringen
Image

wat ik nog nodig heb is:
- oliedrukmeter (al besteld)
- olietemperatuursensor (al besteld)
- 5 versnellingsbak (misschien geregeld)

deze lijst zal nog wel groeien in de loop van de tijd, aangezien je volgens mij nooit klaar bent.

nu echter tijd om maar eens te beginnen met het verwerken van deze onderdelen.

Type81
type 89 junior member
Posts: 79
Joined: 18-02-2013 17:16

Post by Type81 » 02-07-2013 18:19

Leuk freubelklusje, bij de 4 cilinder kun je overal prima bij
Audi 80 2.3E quattro 1992

Franx
Moderator
Posts: 252
Joined: 10-02-2013 21:21

Post by Franx » 04-07-2013 15:46

En een gat zagen in je middenconsole voor je schuifasbak. :wink:

audib3
type 89 junior member
Posts: 75
Joined: 28-03-2013 22:25

Post by audib3 » 16-08-2013 20:04

Intussen zijn de meeste delen die uitgestald stonden verwerkt in de auto, alleen de tellertjes zijn nog blijven liggen door de andere werkzaamheden.
Hierbij een aantal foto's van de werkzaamheden.

Met in het begin het demonteren van het motorblok
Image

en hem te verplaatsen richting schuur
Image

met als gevolg een lege motorruimte :)
Image

omdat ik over wilde van een 4-bak naar een 5-bak moest ook het subframe overgezet worden, aangezien het subframe een extra bevestigingsbeugel voor de versnellingsbak bevat.
Image

aangezien deze wat roest bevatte eerst maar eens stevig geschuurd.
Image

en toen deze eerst is verzonken en vervolgens is gespoten in metallic antraciet (daytona grau), is deze onder de auto geplaatst.
Image

daarna toch maar gaan ontfermen over het blok, dus de kop er af aangezien deze lekte
Image

de andere kant
Image

te samen
Image

nu met nieuwe pakking erop
Image

aangezien we toch bezig waren meteen de klepseals vervangen
Image

daarvoor moest natuurlijk eerst de nokkenas verwijderd worden
Image

aangezien de kleppen diep lagen moest een dop gemaakt worden welke de veer indrukte zodat de maantjes die samen met een ring de veer klemmen weer geplaatst konden worden.
Image

hier licht de eerste klep eruit dus nu maar hopen dat de dop werkt :)
Image

maar eerst de klepseal maar eens vervangen
Image

dit is na enig gepruts allemaal goed gekomen, alle klepseals zijn succesvol vervangen. :D
Omdat er ook nieuwe injectorringen waren besteld hebben we deze ook maar meteen vervangen. Dis is een kwestie van een beetje draaien aan de top waarna je deze zo los komt. Daarna een klemmetje verwijderen, oude injectorring eraf nieuwe erop, klem en dop plaatsen en klaar.
Image

tussendoor de versnellingsbak mooi schoon gemaakt, de olie vervangen en meteen nieuwe aandrijfaskeerringen geplaatst.
Image

daarna alles weer in elkaar gebauwd en de 5-bak achter het blok gehangen, past perfect :)
Image

en als alles dan in elkaar zit kan het blok weer de auto in.
Image

meteen alles mooi schoon gemaakt en zoals onder het oliefilter te zien is de druk- en temperatuursensoren geplaatst voor de instrumenten.
Image

ook het interieur geüpgrade door mooi gestreept interieur te plaatsen
Image

Image

en is centrale vergrendeling geplaatst
Image


Wat ik nog moet doen is de centrale vergrendeling aansluiten op de kabelboom en de tellertjes in het middenconsole.
Tevens start de auto nog niet erg lekker dus daar moet ook nog even naar gekeken worden, dan zou de auto er weer even tegen moeten kunnen.

Franx
Moderator
Posts: 252
Joined: 10-02-2013 21:21

Post by Franx » 17-08-2013 09:44

Respect voor al het werk! Cool.
Wat had je dan voor een 4-bak? 4+E? Ik ken weinig type89's met een 4-bak. Wel de hele vroege idd.

Jammer dat stof van de deurpanelen niet overeenkomt. En daar bedoel ik mee 'jammer dat ik vorig jaar 4 deurpanelen met deze stof heb weggegooid'... Maar misschien zat het wel bij je interieur en was dit voor een tussendoor foto.

audib3
type 89 junior member
Posts: 75
Joined: 28-03-2013 22:25

Post by audib3 » 18-08-2013 16:30

bedankt Frank :D
De audi had een gewone 4bak dus 4 versnellingen vooruit en 1 achteruit.
Ik denk dat ik nu een 4+E bak heb, de vijfde versnelling is best lang waardoor de toeren flink lager liggen als bij de 4 bak en dat bevalt eigenlijk best aardig, vooral op de snelweg.

Dit was inderdaad een tussen foto, de bijbehoren panelen heb ik er ook bij alleen laat daar de stof een beetje van los. Deze moet ik dus een keer voorzichtig losmaken en meteen nieuwe vulling achter plaatsen. Dit wordt echter iets voor later.

intussen de cv werkend :) was even in de boeken zoeken hoe alles aan te sluiten maar daarna was het best wel vlot werkend.

De tellertjes en asbak zijn intussen ook in het middenconsole gemaakt. Voor de asbak moest nog een redelijk stuk eruit gezaagd worden naar mijn idee, maar nu past het.
Heb deze week een aantal dagen vrij dus dan kan ik dit mooi perfectioneren en aansluiten.

BleuQ20V
type 89 junior member
Posts: 111
Joined: 18-02-2013 11:45

Post by BleuQ20V » 18-08-2013 19:46

Dit word echt een mooie, ik ben nogal fan van de "Serret" interieurtjes dus die upgrade spreekt me sowieso nogal aan.
Goed dat er een Audi 80 onder handen word genomen, er zijn er veel van gemaakt maar volgens mij dunt het aantal tegenwoordig flink uit.

Edit: Ik zie nergens de nieuwe cilinderkopbouten?
Audi Coupé Quattro 20V 1988
Audi A3 Sportback 1.9TDi 2008

audib3
type 89 junior member
Posts: 75
Joined: 28-03-2013 22:25

Post by audib3 » 14-09-2013 16:21

BleuQ20V bedankt voor je compliment :)
een scherpe blik ;) ik heb de kopbouten inderdaad niet vervangen. De bouten zagen er nog heel goed uit. Tevens had ik in de onderhoud history gespot dat in 2007 de kop er nog af is geweest voor een nieuwe koppakking. Dus zozo opmerkelijk dat hij nu al lekte, vanuitgaande dat dit na de reparatie destijds dicht zat.

aangezien de kopbouten er nog erg goed uit zagen ben ik er vanuit gegaan dat deze pas 5 jaar oud waren. Ik vraag me echter zozo af hoe belangrijk dit nou echt is.

Tevens de metertjes in het midden console aangesloten.
Voor de oplettende onder ons de voltmeter is vervangen. De originele was defect deze gaf altijd 16 volt aan, dus helaas moest hier een ander voor komen.

Image

en nog een foto van het interieur met juiste deurpanelen ;)

Image

Franx
Moderator
Posts: 252
Joined: 10-02-2013 21:21

Post by Franx » 16-09-2013 08:57

Kop(rek)bouten zijn best belangrijk, Ik zou ze wel vervangen hebben denk ik, maar ergens heb je gelijk.

Je kan ook gewoon bijhouden hoe het gaat toch, je ziet het zo of het lekker bijft zitten zonder lekkages? Lichtjes (checken)natrekken na 500/1000 km?

BleuQ20V
type 89 junior member
Posts: 111
Joined: 18-02-2013 11:45

Post by BleuQ20V » 22-09-2013 19:06

Het zou ook kunnen dat de bouten vorige keer ook zijn blijven zitten en dat DAT juist de reden is dat de koppakking weer is gaan lekken, ik heb ze bij een dieseltje ook weleens hergebruikt maar die pakte weer heel snel water, misschien dat het bij een benzine motor zo'n vaart niet loopt maar ik vrees het ergste.
Audi Coupé Quattro 20V 1988
Audi A3 Sportback 1.9TDi 2008

Post Reply